Istoria iluminatului stradal
Share

Lipsa de lumina naturala in timpul noptii in mediul urban a fost intotdeauna o problema. Din neplacerile de baza, oamenii nu puteau sa vada pe strazile intunecate ale oraselor si puteau fi atacati in timpul noptii. Deoarece problema a existat de cand oamenii au inceput sa traiasca impreuna, istoria luminii stradale este poate mai lunga decat credem.
Se stie ca gazul natural a fost condus prin conductele de bambus din scurgerile de gaz vulcanic pe strazile din Peking pentru a servi drept combustibil pentru lampile stradale si ca inca din 500 de ani i.Hr. Romanii antici foloseau lampile de ulei umplute cu ulei vegetal in fata caselor lor si aveau sclavi speciali a caror singura datorie era sa aiba grija de acele lampi, sa le aprinda, sa le stinga si sa vegheze ca au intotdeauna ulei.
Prima metoda organizata de trasnet public a fost facuta in 1417, cand primarul Londrei, Sir Henry Barton a ordonat pentru prima data prin lege, ca la toate casele sa atarne felinare pe timpul noptii. Strada Parisului a fost iluminata prima data printr-un ordin in 1524, care spunea ca toate casele trebuie sa aiba lumina pe ferestre noaptea daca daca acestea aveau acces direct la strada.
Inca o metoda de a lumina strazile noaptea erau copiii servitori pe care cetatenii instariti din Londra ii plateau sa duca torte in timp ce ii insoteau prin oras (practica care uneori era periculoasa, deoarece uneori ii duceau pe clienti pe aleile intunecate sa fie indestulat de pasarele).
Prima lampa electrica era numita „lumanarea lui Yablochkov”. A fost folosita pentru prima data in 1878 la Paris. Dupa raspandirea lampilor cu arc in Statele Unite, pana in 1890 au existat peste 130.000 de asemenea lampi instalate ca faruri. Cele mai multe dintre ele au fost instalate pe varfurile asa-numitelor „turnuri de lumina a lunii” – constructii metalice inalte, care iluminau mai multe blocuri din orase simultan.
Luminile cu arc au avut doua defecte majore: au facut o lumina puternica, aspra si nu au durat mult. Asa ca, in timp, au fost inlocuite cu lampi incandescente, care erau mai ieftine, mai luminoase si au durat mai mult, in timp ce lampile cu arc au ramas utile pe santierele industriale. Astazi, farurile folosesc lampi de descarcare de mare intensitate, in mare parte lampi cu sodiu de inalta presiune.